Gemeente Meppel doet onderzoek naar salarissen van bestuurders bij publieke gesubsidieerde instellingen

25 juni 2015

Foto: Sp / www.sp.nl

Tijdens de behandeling van de perspectiefnota in de gemeente Meppel is een motie van de SP unaniem aangenomen om onderzoek te doen naar de salarissen van bestuurders bij publieke gesubsidieerde instellingen. De partij deed dit voorstel om in kaart te brengen of er ook bestuurders bij gesubsidieerde instellingen zijn die meer salaris krijgen dan de burgemeester.

Fractievoorzitter Xander Topma is erg blij met het aannemen van de motie: 'Overal in het land zien we bestuurders bij subsidie-afhankelijke instellingen die torenhoge salarissen krijgen. De SP vindt het onrechtvaardig dat bestuurders zulke bedragen op hun bankrekening krijgen bijgeschreven terwijl overal wordt bezuinigd op de diensten waar inwoners gebruik van maken. Dat is de reden waarom we willen weten of dat in Meppel ook het geval is.'

Burgemeestersnorm voor bestuurders
Mocht blijken dat er inderdaad bestuurders zijn die meer salaris krijgen dan de burgemeester, dan zal de partij met een voorstel komen voor een burgemeestersnorm om dit tegen te gaan. Het geld dat daarmee te besparen zou zijn, moet volgens de SP dan worden ingezet voor het werk dat de instelling moet doen of als besparing op de subsidie.