SP Steenwijkerland spreekt in tijdens raadsvergadering

26 juni 2014

SP Steenwijkerland spreekt in tijdens raadsvergadering

De SP Steenwijkerland heeft op zaterdag 21 juni een overweldigende actie gevoerd t.b.v. de 363 thuiszorgmedewerkers bij Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) die per 1 januari 2015 ontslag aangezegd hebben gekregen.

Dit door een besluit van het college die het contract met deze zorggroep niet meer verlengt. Hoewel er in het vorige college een bedrag van 2.5 miljoen is gereserveerd kon er geen cent meer bij.

ZONL  had aangegeven niet voor hetzelfde tarief de taken te kunnen uitvoeren, maar de afscheidnemende directeur krijgt wel een zakje geld mee van:               € 400.000,00!!!

Dinsdagavond voor de raadsvergadering is er actie gevoerd door de medewerkers van
ZONL,
de Abvakabo en CNV publieke zaken.

De SP heeft, bij monde van Henk Klaster, gebruik gemaakt van het spreekrecht en de 747 handtekeningen overhandigd aan de (on)verantwoordelijk wethouder mevr. Dieke Frantzen van D’66.

Deze wethouder van de Democraten had ook slechts een beperkt aantal  raadsleden vertrouwelijk ingelicht over de gang van zaken. Ze was bang dat: het anders zou uitlekken als ze iedereen van de raad zou inlichten omdat per slot van rekening bijna iedereen wel iemand kent die met thuiszorg te maken heeft…transparantie ten top!

Ook gaf ze aan tijdens de vergadering: “geschokt te zijn door de 363 ontslagen”.

Maar hoe je het ook wendt of keert: De verordening is aangenomen ondanks  het protest en handtekeningen van zovelen.

In september komt het weer terug in de Raad, of zoals Dieke Frantzen het hakkelend verwoordde:

Dat zal ik u het opnieuw voorliegen.