SP Meppel spreekt in bij raad over Essent

19 mei 2009

SP Meppel spreekt in bij raad over Essent

Donderdag 14 mei sprak de gemeenteraad van Meppel over wat er moet gebeuren met de Meppeler aandelen. Natuurlijk kon SP Meppel dit niet zomaar voorbij laten gaan.

Namens de SP sprak Xander Topma de leden van de raad toe om ze er van te overtuigen om een beslissing te nemen uit overtuiging van wat goed is voor de samenleving in plaats van alleen wat goed is voor de gemeentekas.

RWE staat bekent als een zeer milieu-onvriendelijk bedrijf en een bedrijf dat zeer slecht met haar klanten omgaat. Wat de SP betreft is het dan ook niet verstandig om de aandelen (en daarmee ons democratisch zeggenschap) die nu nog in handen van de overheden zijn, te verkopen aan deze Duitse kolenboer.

Helaas dachten alleen de fractie GroenLinks en de heer Stam van de Christen Unie er hetzelfde over als de SP. De fracties van PvdA, VVD, Sterk Meppel en het CDA hebben door voor de verkoop te stemmen laten weten dat ze hun principes en het belang van de samenleving best willen verkopen zodra er maar genoeg geld tegenover staat.

De bijdrage van Xander Topma namens de SP:
22 januari stuurde SP Meppel een brief naar het college met daarin onze visie over wat er met de Essent aandelen moet gebeuren. Duidelijk is dat de SP niks ziet in deze verkoop van dat wat nu nog van ons allemaal is, namelijk onze energievoorziening. Even leek het erop dat we nooit een reactie zouden ontvangen op onze brief. Maar, op 16 april, een dikke twee en een halve maand later, ontvingen wij een brief van het college. In de brief stond dat het besluitvormingstraject inmiddels in de voorbereiding was. Het college zou zich, volgens de brief, goed laten informeren voordat zij een besluit zouden nemen.
Ik was stom verbaasd toen ik dit las, want de dag ervoor stond al op de website van de Meppeler Courant dat het college de aandelen wil verkopen! In het artikel staat dat Meppel met die beslissing kiest voor een gezonde toekomst van Essent.
Wat verstaat het college dan onder gezond vraag ik mij af? Want heeft het college wel goed gekeken naar het bedrijf dat het overnamebod doet? RWE staat namelijk bekend als een bedrijf met zeer lage ambities als het gaat om duurzaamheid. 61 procent van de door RWE opgewekte energie komt uit kolen, 14% uit aardgas, 22% uit kernenergie, en slechts 1% uit wind, 1% uit water en 1% uit overige bronnen. RWE heeft als doelstelling dat ze slechts 10% duurzame energie willen in 2030! Daar staat tegenover dat Nederland als doelstelling heeft om in 2020, 20% van alle energie duurzaam te hebben. Een verkoop aan RWE zou dus compleet tegenstrijdig zijn met wat wij als Nederlandse samenleving ambitieren als het gaat om duurzaamheid.
Ook het Wereld Natuur Fonds heeft laten weten dat zij niet verder willen met Essent als sponsor als het wordt overgenomen door RWE wegens het gebrek aan ambitie wat betreft
Nu stond er afgelopen week in het nieuws dat RWE en Essent een afspraak hebben gemaakt over investeringen op het gebied van duurzaamheid. Tot en met 2013 gaat RWE 1,5 miljard investeren in duurzame energie. Dit lijkt heel mooi maar in werkelijkheid is dit gewoon beeldvorming. Want, als RWE 1.5 miljard investeert in Essent op het moment dat RWE de eigenaar is, komen ze tegemoet aan haar eigen doelstellingen van slechts 10% duurzaamheid. Uiteindelijk is het dus gewoon het overzetten van een bedrag dat al vast stond van RWE naar Essent, het is in werkelijkheid helemaal geen extra investering.
Het is bovendien nog maar de vraag of RWE zich überhaupt aan deze afspraken houdt. Het kost RWE namelijk slechts 40 miljoen euro als ze deze afspraken verbreken, dit is natuurlijk niks in vergelijking met de 9,3 miljard die RWE nu wil betalen voor Essent.
Een vraag die dan opkomt bij de duurzaamheidsambities die Nederland heeft is: Hoe wil Nederland dit gaan realiseren als er geen belang meer is in haar energievoorziening? Op dit moment kunnen de Nederlandse overheden nog richting geven aan de activiteiten van Essent en daardoor is het mogelijk om de opwekking van duurzame energie te stimuleren.
Dit hele belang, dit democratisch zeggenschap over onze energievoorziening, dreigt nu te worden verkocht.
Ook wat betreft service naar haar klanten toe is RWE niet het juiste bedrijf om Essent over te nemen. Het begint allemaal al met de agressieve manier waarop RWE nu in Nederland actief is om klanten te werven. Mensen worden gebeld op zowel vaste als mobiele nummers door een meneer of mevrouw van RWE. In dit gesprek krijgt de persoon die wordt gebeld een geweldig aanbod waarmee de energielasten gigantisch omlaag kunnen. Als de persoon geïnteresseerd is wordt hem of haar verteld dat er de mogelijkheid is om een informatiepakket opgestuurd te krijgen. Wat hier niet bij wordt verteld is dat na het ontvangen van het informatiepakket, de ontvanger 7 dagen de tijd heeft om te zeggen dat hij of zij geen klant wil worden want anders staat hij of zij automatisch ingeschreven bij RWE en regelen zij dat het contract met de oude leverancier wordt verbroken.
Deze agressieve manier van klanten werven heeft er al voor gezorgd dat er meerdere mensen nu boetes moeten betalen wegens contractbreuk en er zelfs een mevrouw is die na één maand ineens een rekening van 780 euro van RWE thuisgestuurd kreeg.
Willen we echt dat een bedrijf dat op deze manier omgaat met klanten de zeggenschap krijgt over onze energievoorziening?
Het is dan ook niet raar dat er binnen veel partijen van links tot rechts weerstand bestaat tegen de verkoop.
De heer Wiegel van de VVD heeft geschreven: “Net als het hoofdspoorwegennet, onze nationale luchthaven Schiphol en de haven van Rotterdam, zijn de energiebedrijven de ruggengraat van onze economisch bestel. Een uitverkoop van dit soort overheidsbedrijven van nationaal belang, ondermijnt onze onafhankelijkheid.” Diederik Samson uit de tweede kamerfractie van de PvdA schreef: “Vandaag in de Kamer een debat over de voorgenomen verkoop van energiebedrijf Essent. De PvdA fractie vindt dat voornemen voorbarig en onverstandig. Wij menen dat er een betere manier is om het uiteindelijke doel, een schone, betrouwbare en betaalbare energievoorziening, te realiseren.” Voormalig CDA tweede kamer milieuwoordvoerder Jos Hessels zei er het volgende over: “Geen splitsing van RWE, geen verkoop.”
Deze weerstand is, zoals ik al zei, niet vreemd. Als de verkoop door gaat hebben wij geen zeggenschap meer over wat er gebeurt met onze energievoorziening want die is dan niet meer van ons, onze energievoorziening is dan van een Duitse kolenboer. Op de korte termijn levert dit misschien wel een leuk bedrag op voor Meppel, maar hoe belangrijk is dat als je kijkt naar alle andere aspecten? Willen we echt dat deze levensbehoefte in handen komt van een bedrijf dat zo enorm milieuvervuilend is en totaal geen goede service heeft naar haar klanten? Moeten we dan niet even stil gaan staan en denken:” is het niet verstandiger om te kiezen voor een duurzame toekomst waarin de klanten van het energiebedrijf centraal staat ipv. de winst? Dit gaat niet om het belang van Meppel, dit gaat om het belang van de Nederlandse samenleving en de klanten van Essent.
En ook al heeft Meppel maar een klein aandeel in Essent, hiermee kunnen we een signaal afgeven, we kunnen laten horen dat wij kiezen voor een echte gezonde toekomst van Essent in plaats van snel te cashen. SP Meppel hoopt dan ook dat net zoals in andere onderdelen van de aanwezige partijen, ook hier in Meppel de volksvertegenwoordigers zo verstandig te zijn om te kiezen in het belang van de samenleving ipv. het belang van de gemeentekas. De SP roept Meppel dan ook op om nee te zeggen tegen deze verkoop en zich aan te sluiten bij de gemeentes Heerlen, Oss, Helden, Brunssum, Zwolle, Dalfsen, Staphorst, Zwartewaterland en Waalwijk en zo de oproep tegen deze verkoopwaanzin te steunen.