Politiek ongeloof en verbijstering over Kamp-affaire

23 oktober 2006

Politiek ongeloof en verbijstering over Kamp-affaire

STEENWIJK – Ze staan nog niet in de rij om nu al (politieke) consequenties uit het gebeurde te trekken, maar over de gang van zaken rond bestemmingsplan Steenwijk De Schans - in de volksmond beter bekend als De Kamp - steken de politieke fracties van de gemeenteraad van Steenwijkerland hun mening niet onder stoelen of banken: `zeer ongelukkig', `betreurenswaardig', `heel vervelend', `knullig' en `echt een blamage', is een greep uit de eerste reacties.

De acht fracties van de raad van Steenwijkerland tonen reacties, die uiteenlopen van teleurstelling en gemengde gevoelens tot ongeloof en verbijstering, zo blijkt uit een rondje langs de fractievoorzitters, die gevraagd is naar hun mening over de `blamage' rond bestemmingsplan Steenwijk De Schans, dat afgelopen donderdag strandde bij de Raad van State.

Door vormfouten - de gemeente Steenwijkerland was twee dagen te laat met het indienen van het bestemmingsplan bij de provincie Overijssel, die op haar beurt de termijn van goedkeuring overschreed - kan het college van burgemeester en wethouders van voren af aan beginnen met het plan voor bebouwing van de Kamp. Als gevolg van de dubbele procuderele fout, door de Raad van State geconstateerd, is het goedkeuringsbesluit van het bestemmingsplan vernietigd.

De politieke fracties van Steenwijkerland, vriend of vijand, voor- of tegenstander, over één ding zijn ze het eens: dit had, op deze wijze, niet mogen gebeuren. Het woningbouwproces ofwel de volkshuisvesting van Steenwijkerland loopt forse vertraging op en het gaat de gemeente geld kosten. Hoewel menig fractie eerst uitgezocht wil hebben waarom er termijnen bij een politiek zo beladen plan als De Schans overschreden konden worden en daarom ook niet direct een schuldige willen aanwijzen, hebben ze weinig goede woorden over voor het werk van de afdeling volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer.

Meer over de Kamp-affaire kunt u lezen in de Opregte Steenwijker Courant van maandag 23 oktober.

Bron: Steenwijker Courant